Strona główna |
Metoda integracji sensorycznej |
Metoda NDT Bobath |
Terapeuta |
Kontakt |
Cennik |
Czym jest integracja sensoryczna?
Twórcą teorii integracji sensorycznej była A.Jean Ayres, psycholog i terapeuta zajęciowy. Pracowała na Uniwersytecie Kalifornijskim, gdzie przeprowadzała badania nad procesami integracji sensorycznej i ich wpływem na rozwój psychomotoryczny dziecka.
Integracja sensoryczna, wg Ayres jest zdolnością zbierania,
selekcjonowania i segregowania informacji, które pochodzą z naszego ciała i z otaczającego nas świata.
Cały ten proces przebiega automatycznie w ośrodkowym układzie nerwowym. Jeżeli informacje ze zmysłów są prawidłowo
zintegrowane wówczas mózg może je prawidłowo wykorzystać w procesie uczenia czy zachowania się dziecka.
Jeżeli natomiast dopływ informacji jest zaburzony, wtedy i zachowanie dziecka jest nieadekwatne do sytuacji.
Dlatego bardzo ważnym procesem w rozwoju każdego człowieka jest prawidłowa organizacja wrażeń (integracja sensoryczna)
dochodzących do ośrodkowego układu nerwowego, aby mogły być użyte w konkretnym działaniu.
Terapia tą metodą jest bardzo przyjazna dla dziecka, gdyż dostarcza mu dużo wrażeń sensorycznych podczas ruchu, który jest najbardziej fizjologiczną i potrzebną formą aktywności młodego człowieka. Podczas tej zabawy zgodnie z potrzebami dziecka, w kontrolowany sposób stymulowany jest układ nerwowy, będący najistotniejszym systemem organizmu, bo dzięki niemu wszystkie procesy związane z naszym funkcjonowaniem mogą zachodzić.
Prawidłowa integracja sensoryczna jest zatem jak fundament dla młodego organizmu, na którym można dalej rozwijać bardziej precyzyjne czynności. Tymi czynnościami są: lepsza koncentracja, przyswajanie wiedzy, poprawa myślenia abstrakcyjnego, mniejsze problemy z nauką, jak również jazda na nartach, łyżwach, zdolności manualne itp.
Bardzo ważna jest jak najwcześniejsza diagnoza i terapia jeżeli zauważamy, że z dzieckiem dzieje się coś niepokojącego. Młodsze dziecko ma większe szanse na wyrównanie swoich deficytów i normalne funkcjonowanie w szkole jak również w środowisku rówieśniczym.
Jakie są wskazania do diagnozy i terapii integracji sensorycznej?